tisdag, april 07, 2009

Digital tidsplan

Om man tänker sig att vi befinner oss i inledningen av en total digital samhällsomvälvning, vilket är mer än troligt, så vore det det trevligt med en tidsplan att luta sig mot. Det är bekant för de flesta att tidsplaner ofta har en preliminär karaktär hela vägen igenom en process och det gäller även denna tidsplan.

Jag har i olika sammanhang deltagit i diskussioner och blivit ombedd att tala om digital marknadsföring och utveckling, sociala medier och offentlig sektor. Ur dessa diskussioner och möten tycker jag mig se en trolig och väldigt basic utveckling de kommande tio åren.

Men vi börjar i det glada 90-talet.

1995-2000 Boom & Crash
Mycket har sagts om IT-bubblan. Vi kan kort konstatera att förväntningarna blev högre än leverans och det hela blev ohållbart.

2000-2010 Early adopters – Mainstream
Förenklat: i spåren efter bubblan finns det en hel del förtroende att reparera, missmod att komma över och felaktiga föreställningar om "Internet som dagslända" att förkasta. Tiden präglas av de som utvecklar, de som är tidiga att testa/använda och de som följer efter. De sista åren av årtiondet visar bestämt att Internet/Digitalt är framtidens marknad med stort "M".

2010-2015 Companies exploits the rising market
Marknaden kommer fortsätta att växa och utvecklas. Och visst fanns det företag och branscher som förstod dess värde innan 2010 men det är nu det börjar på allvar. Trots en global kris så visar många undersökningar på ökade satsningar på digital marknadsföring och det är lätt att tänka sig att det kommer befästas när vi kommer ur krisen. Jag tror att de kommande fem åren blir en period där många branscher, stora och små företag, på allvar provar på och befäster sin närvaro/interaktion digitalt. Det blir legitimt när till synes nya affärsmodeller blir konventionella.

2015-2020 Governments catches on to citizen demands
Nu är det fler 90-talister i arbetslivet än 40-talister och 50-talisterna börjar checka ut. Kunskapsresan har pågått ett tag inom offentlig sektor samtidigt som den kommersiella världen anammat digitalt på allvar. Nu förväntar sig medborgare och andra servicetagare i allt högre grad att offentlig sektor finns med på spelplanen och dessutom spelar rätt spel. Utmaningen för offentlig sektor blir att inte stå handfallna den dagen utan att ha medvetandegjort, aktualiserat och diskuterat hur man ska förhålla sig till samhällsomvälvningen. Mycket kan gå fel om man måste arbeta alltför snabbt för att komma ikapp.

Tidsplanen och tankarna ovan är en del av en presentation jag producerat för diskussion kring digital utveckling och offentlig sektor. Är du intresserad av att diskutera just detta så är du välkommen till Ning-nätverket Digitala staten.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: