måndag, mars 23, 2009

Revolution hela vägen...

Något ivrig och euforisk tänker jag på mina dagar som Master Class-deltagare på Hyper Island i Karlskrona. Det står klart att det är ett globalt, samhälleligt paradigmskifte vi står inför. Jag hajade det innan kursen men på flera sätt känns det mer självklart nu. Antagligen för att en massa briljanta föreläsare talat om det. Igen och igen.

Så länge jag arbetar statligt på Växjö universitet så ska jag verka för att vi som statlig myndighet följer med i den digitala samhällsutvecklingen. Det finns inget att vänta på och i viss mån har delar av organisationen påbörjat sina resor. Men vi har låååång väg kvar.

Det är inte bara förbannat spännande, det är ett ansvar mot skattebetalarna. Inte att tanklöst digitalisera varenda myndighet. Däremot att lyfta frågan, diskutera den och ta den på allvar. Internet, eller egentligen det digitala, har redan förändrat men kommer fortsätta att i grunden förändra allt. Därför måste vi anpassa oss.


Jag börjar med att bidra med lite inspiration:


Molnet förändrar allt

Nina Åkestam


<a href="http://video.msn.com/?mkt=en-GB&amp;playlist=videoByUuids:uuids:a517b260-bb6b-48b9-87ac-8e2743a28ec5&amp;showPlaylist=true&amp;from=shared" target="_new" title="Future Vision Montage">Video: Future Vision Montage</a>




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Petter sa...

Halloj Erik,

Kul att din Master Class upplevelse var positiv, att det gav något även om du redan var väl insatt och att du fick bekräftelse på det du redan hadde på känn. Nu är det bara att börja påverka universitetet.

Intresserad hur det går för dig. Jobbar ju med liknande problem hemma i England.

.PetterW

Erik Sellström sa...

Kul att du kikade in här Petter. :)

Än så länge är det status quo på hemmaplan. Jag filar på hur jag tillsammans med intresserade kollegor ska kunna lyfta frågan och påbörja förändringsresan. Det är svårt just nu efter som vi befinner oss mitt i en fusion (Växjö universitet och Högskolan i Kalmar skall den 1 jan 2010 bli Linnéuniversitetet).

Under tiden har jag startat Ning-nätverket Digitala staten just för att nätverka och diskutera den digitala samhällsomvälvningen. Det har blivit en hit, inledningsvis. 50+ medlemmar på tre dygn som lyfter nätverket till anvädnargenererad nivå direkt. Fantastiskt kul.

Jag skickar en inbjudan.