torsdag, april 26, 2007

CSN lägger ribban

Idag rapporteras det bl a i DN om att CSN sänker kraven på studieresultat på vissa utbildningar för att studenten ska få sitt CSN-stöd. Målet är helt enkelt att alla utbildningar ska ha samma krav på resultat. Ur ren rättvisesynpunkt är det mer än rimligt att man ställer samma krav på studenter som läser akademiska utbildningar.

Magnus Forss, presschef på CSN, ser en liten risk med att sänka kraven på utbildningar där statistiken visar att studenterna är högpresterande. Risken skulle vara att det signalerar att det är OK att ta det lite lugnare men man tror inte att det kommer uppfattas på det viset.

Kopplar man ihop CSN:s sänkta (eller numera enhetliga) resultatkrav med HSV:s rapport om att studenter tycker att heltidsstudier är en deltidssyssla, adderar detta med svikande söktryck och ökande marknadsföringsbudget samt AMV:s kritik mot den allt mer kommersiella bilden av högre utbildning, vad får vi då? Jag tycker man kan ana oklara riktlinjer, sjunkande anseende och desperation.

Därför efterlyser jag, från högsta ort, tydliga riktlinjer och förutsättningar för högre utbildning, med tydligare krav på resultat och anpassat uppdrag. Det är av nöden tvunget och inte en dag för tidigt.


Andra bloggar om: , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Frågan om gränsen för studiemedel handlar enbart om rättvisa och rättssäkerhet. Denna fråga har diskuterats länge, och grundar sig i det faktum att det inte är rimligt att studenter på i flera fall samma utbildningar måste studera med olika resultatskrav på sig.

Därmed inte sagt att jag inte håller med blogg-författarens analys i övrigt, men just detta beslut från CSN kan inte användas som argument i denna debatt.

/Fredrik

Erik Sellström sa...

Jag är helt med dig Fredrik. Tydlighet och rättvisa är viktigt. Man kan dock fundera över hur det kommer sig att man väljer att sänka kraven till en rättvis nivå istället för att höja dem? Det är ju en signal i sig.

Jag ska i ärlighetens namn också medge att jag inte är insatt i frågan. Min reflektion kommer sig enbart av nyhetsrapporteringen vilket är ett rätt tunt underlag. :)

Anonym sa...

Var försiktig med vad du önskar dig! Det kan komma att bli att kraven istället blir alltför hårda.

Kommer ihåg att det var en undersökning om arbetssökanderesor för arbetslösa något år sedan där studenter uppskattade att de efter examen vid arbetslösheten får möjlighet till att få en bekostad resa till anställningsintervjuen betald av ams fast de skulle ha gjort det i alla fall trots den ansträngda ekonomin. Då beslutade regeringen helt plötsligt för att nyutexaminerade elever skulle bli undantagna från regeln och förvägrade betald jobbsökanderesa.

Därefter är jag alltid försiktig med att säga om jag har det för bra. Det har man aldrig!

Går själv en teknisk utbildning som har hårda krav på att man hänger med så jag behöver inte ännu hårdare tyglar! :(

Erik Sellström sa...

Det jag efterfrågar är tydligare riktlinjer och hårdare krav på resultat för högre lärosäten. CSN:s beslut att jämställa kraven på studenter vid olika utbildningar är bra och kanske inte den bästa komponenten i den helhetsbild av dåliga signaler, vilka omger högre utbildning, som jag försöker återge. Dock ger det ett splittrat intryck när heltidsstudier är på halvtid. Bättre då att höja både kvalitén (och kanske kvantiteten?) på utbildning, nivån på CSN-stödet och kraven på studieresultat. Handling är också signaler.

Det är ingen idé att akta sig för vad man tänker eller önskar sig. Det går inte att utvecklas om man glider omkring i mental dvala. ;)