Jag är förvånad och positivt, mycket överraskad. Ja, tagen på sängen är verkligen ingen underdrift. De flesta har nog varit med om att prata med en "outsourcad" kundtjänst och där få känslan att det är stopp. Distansen mellan kundtjänsten och företaget vars tjänst du köper är för stort. Du kan inte komma längre med ditt ärende.
Min förvåning kommer sig av den ypperliga kundservice jag nyligen fått stå i fokus för. Torsdagen den 19 april blev jag uppringd av Maria Åkerberg från Tele2 som meddelade att hon läst min e-post och min blogg. Det var inget tvekan om var felet låg och givetvis skulle jag kompenseras. Lysande! Det trodde jag faktiskt inte - det kändes som den typen av service man kunde få "förr" när kundtjänsten låg närmre kärnverksamheten.
Jag förklarade för Maria att blogginlägget delvis var ren katharsis från min sida men också ett experiment. Experimentet gick, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, ut på:
"Därför tänker jag mig att utöva den lilla medie- och konsumentmakt jag innehar bloggledes. Här lägger jag fram mina bevis och kräver ett svar från Tele2 samt kompensation. Det kanske kan bli till en spännande följetång."
Slutsatsen är klar: det går att utöva en användargenererad konsumentmakt.
Dock tyckte jag inte att det var klart där. Det finns en annan sida av myntet - företagets. Jag uppmanade Maria att svara mitt inlägg med en kommentar vilket är viktigt ur företagets perspektiv. Här finns ju ett lysande läge att utöva "tvåstegs-PR". Detta skedde och det anser jag vara tecken på en modern och lyckad kundservice eftersom de lyssnar på konsumenten och bemöter denne på konsumentens arena.
Andra bloggar om: Bloggosfären, Kommunikation, Konsumtion, PR, Tele2 Comviq
Slutsatsen är klar: det går att utöva en användargenererad konsumentmakt.
Dock tyckte jag inte att det var klart där. Det finns en annan sida av myntet - företagets. Jag uppmanade Maria att svara mitt inlägg med en kommentar vilket är viktigt ur företagets perspektiv. Här finns ju ett lysande läge att utöva "tvåstegs-PR". Detta skedde och det anser jag vara tecken på en modern och lyckad kundservice eftersom de lyssnar på konsumenten och bemöter denne på konsumentens arena.
4 kommentarer:
Kul att stöta på en Växjöbloggare - det är minsann inte så ofta! :-) (Dessutom har jag jobbat som informatör på Växjö universitet!)
Jag lägger upp ett länk till dig på min blogg När du saknar ord.
Kul var ordet! Då måste vi snacka nätverk framöver. :)
Jag lägger också till din blogg på min rulle.
Jag lovar dig Erik, du kan få dom flesta kundtjänsterna på knä och fixa kompensation bara du har bra argument och skinn på näsan, i synnerhet Tele2 då deras kundtjänst har förmånen att vara flexibla med fasta kostnader, är rädd om mitt skinn men om du på något sätt kan få mig att kontakta dig med epost adress eller dyl. så kan jag berätta mer
Att tvinga ner folk på knä är ju alltid spännande. :)
e.sellstrom@gmail.com
Skicka en kommentar