onsdag, januari 14, 2009

Studentranking av lärosäten på ny sajt

SMP.se skriver idag om sajten studentertyckertill.se där studenter kan ranka lärosäten, program, kurser och lärare.

Det har egentligen bara handlat om en tidsfråga innan en dylik tjänst skulle dyka upp. Jag uppfattar det hela som rätt okontroversiellt om man bortser från möjligheten att ranka lärare. På en prisjämförelsesajt kan man vanligtvis kommentera och utvärdera produkter och de företag som står för försäljningen men inte säljarna (svag jämförelse men den fångar en glimt av essensen). Det känns helt enkelt FÖR utlämnande att göra offentliga utvärderinga av enskilda individer på webben. Däremot välkomnar jag ett initiativ som ligger utanför lärosätenas kontroll. Även om värdet i själva rankingen ur många perspektiv kan ifrågasättas så rör det om i grytan och ger svenska lärosäten en anledning att fundera över hur man framöver måste anpassa sig till omvärlden.

Kommentarerna runt artikeln på SMP.se ger ett splittrat mottagande:

"Jag tycker inte att lärare ska hängas ut offentligt. Däremot tycker jag att man ska ta kursutvärderingar på allvar. Jag gick 3,5 år och vi gav STARK kritik till några föreläsare men absolut inget hände..."

...

"Ser verkligen fram mot en rankinglista där studenter rankas efter engagemang, förmåga,resultat, närvaro, lämplighet för utbildningen i fråga. Det skulle kanske sätta sprätt på en del slöfockar!"

...

"Studenten klarar kursen = bryr sig inte om att fylla i någon utvärdering.

Studenten klarar inte kursen = är sur och anser läraren var dålig och talar gärna om det.

Som man frågar får man svar. Och vad är stark kritik? Om några har det och andra inte, vad gäller då? Vilka är trovärdiga?"

...

Update: Svd.se skriver om sajten här och här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anders H sa...

Instämmer. För att kommentarerna ska vara trovärdiga och nyttiga förutsätts kunskap om vem som skrivit. Risken finns att lata och mindre begåvade studenter uttrycker frustration över betyg som är korrekt satta. Resultatet på dessa betygssajter torde vara ojämt viktade, då de främst speglar missnöje.

Tilliten till någon som studerat olika ämnen under en längre tidsperiod är förstås större, än till någon som nyss börjat studera. Vidare är det mer trovärdigt med utförliga skriftliga omdömen, som indirekt uttrycker en del om avsändaren, än med kryssvarsfrågor.

Erik Sellström sa...

Vi har väl anonyma kursutvärderingar som vi sköter själva i dagsläget?

Jag trodde som du att det skulle vara övervägande negativa omdömen. Vid ett första ögonkast är det dock tvärtom. I stort sett fyror och femmor.

Det finns naturligtvis en massa aspekter som kan användas som kritik mot metod och resultat. Men en sån här sajt kan få stor betydelse oavsett vad vi på lärosätena tycker om den. Vi får se hur det utvecklar sig - kanske får vi anledning att ta just den här på allvar.