torsdag, maj 31, 2007

Virtuell ambassad är ett lyckat PR-drag.

Dags för en mer reflekterande uppföljning på gårdagens observation vid invigningen av Second House of Sweden i Second Life.



Invigningen väckte en hel del känslor och åsikter. Många ifrågasätter hajpen kring Second Life, Svenska institutets satsning, Carl Bildts vara eller icke vara, skattepengars användande och Olle Wästbergs ålder.

Själv tycker jag att man bör separera ett elementen. Hajpen kring Second Life kan man tycka vad man vill om men faktum är att den har skapat utrymme för innovativ och icke särskilt kostsam uppmärksamhet (PR).

Olle Wästberg på SI svarar så här i Internetworld på frågan om huruvida investeringen är värt priset (ca 400 000kr):

“Ja, definitivt. PR-värdet av vår satsning är stort. Över 1000 artiklar från media i 40 olika länder bevakade nyheten om vår virtuella ambassad. Det har bidragit till bilden av Sverige som ett land som ligger i framkant på utvecklingen. Jag skulle säga att det är väldigt låg kontaktkostnad för vår investering, säger Olle Wästberg.”


Projektledaren Jean-Daniel Maurin (Westander PR) menar, Rond i P3, att den mediebevakningen är värd långt mer än 400 000 kr. I samma program uttrycker Fredrik Wass på Internetworld en viss förvåning över att uppmärksamheten kring ambassaden hållt hela vägen. Just av denna anledning är vår svenska virtuella ambassad ett riktigt lyckat PR-drag. Svenska institutet har inte bara fått mycket positiv uppmärksamhet för pengarna utan man har uppvisat att projektet har en medial uthållighet. Innehållsmässigt tycker jag att Second House of Sweden är riktigt gediget och väl värt ett besök. Dock delar jag åsikten som yppats att hajpen kring Second Life (för denna gång i alla fall) kanske nått sin kulmen. Men det finns viktiga erfarenheter här att dra växlar på. För den som ser möjligheter måste frågeställningen vara tämligen enkel: Vad bli nästa yta att exploatera för att vinna extremt värdefulla men billiga PR-poäng? Och vem hinner först? Det blir garanterat inga spaltmeter att tala om för den som kommer på plats nummer två.


Relaterat:



Andra bloggar om: Svenska institutet , Second Life , Second House of Sweden , PR , Reklam , Media , Politik , Virtuell Ambassad , Webb 2.0 , Samhälle , Debatt , Olle Wästberg , Second Sweden , Internetworld , Diplomati

Inga kommentarer: