torsdag, maj 10, 2007

Second Life: Exkursion 1

Lite motsträvigt har jag bestämt mig för att se mig omkring i Second Life. Efter en stunds mekande med styrfunktioner och annat så irrar min avatar aningslöst omkring. Det är en smula ödsligt och det kanske beror på att jag befinner mig i fel kvarter? En skylt skvallrar om en Sci-Fi mässa och jag tänker att där måste det väl vara drag. Teleporteringen går rätt smärtfritt men landningen är laggig. Väl framme visar sig mässan vara en liten besvikelse. Det är mer ett utställningshus för okända amerikanska författare och här kan jag givetvis köpa elektroniska versioner av deras böcker.

Jag kikar på kartan och ser nu att jag befinner mig nära Info Island DK och det ortsnamnet lockar så klart. Här finns det antagligen lite pigga skandinaver att samtala med. Min avatar materialiserar sig snabbt på plats och snart har jag kontakt med två byggare på ön. De berättar att ön kommer att bli ett danskt bibliotek i SL och det verkar vara ett samprojekt mellan flera organisationer. De svarar vänligt på mina frågor men jag märker snart att de kanske hellre fortsätter att bygga så jag tackar för mig och ber att få återkomma.



Min avatar samtalar med byggare på Info Island DK





Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad hände sen då? Var är utvärdering av din första resa in i Second Life??

Erik Sellström sa...

Ah, du tycker det var lite väl deskriptivt? Vet inte om jag har lust tll någon utvärdering direkt. Det var spännande. Krävs nog lite mer exkursioner för att kunna skriva något mer djuplodat. Du får nöja dig med resebeskrivning/berättelser så länge. Häng på in förresten! (?) :)

Anonym sa...

Du får visst vara lite försiktig i Second Life...
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15400011.asp