Alexander Mason på Observer skriver ett debattinlägg hos Aftonbladet om bloggare som köpta (betalda?) marknadsförare. Mason menar att bloggvärlden kan ställas inför ett etiskt dilemma:
"Det etiska problemet uppstår om bloggare börjar skriva om ämnen enbart för att få betalt."
På bisonblog är inte diskussionen om "köpta bloggare" nytt på dagordningen och det förvånar mig om debattartikeln väcker starka reaktioner. Det känns naturligt att marknadsföring och opinionsbildning blir starka bakomliggande krafter framöver precis som det är i andra medier. Internet är inte en fredad utopisk oekonomisk zon bara för att alla har möjligheten att leka medieproducent.
Vari består det etiska problemet undrar jag? Alla nyhetsförmedlare väljer vad de skriver om och vad de publicerar. I konkurrensen med andra har man inte råd att inte välja "säljande" nyheter.
Mason hoppas på en självsanering i bloggosfären. Jag tror på någon form av självsanering i den meningen att det kommer finnas färre starka uttalade marknadsförande bloggar som med tiden blir "rumsrena".
Fler bloggar på kornet:
Beta Alfa
Researcher.se
måndag, mars 19, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar