torsdag, juli 12, 2007

"Jajjad" - ett case kring bloggpåverkan

Mitt inlägg om Jajja och deras fattiga marknadsföringmetoder förra veckan var mest ett surt konstaterande. Dock måste jag erkänna att det allt kom lite lägligt eftersom jag inte kommit loss att skriva på ett tag och det faktum att även jag blivit jajjad gav mig stoff. Rubriksättningen på inlägget visade sig slående. Uttrycket "att bli jajjad" spred sig i de delar av bloggosfären där man engagerade sig i frågan. Det blev en ledande rubrik på Knuff.se och nu har IDG.se och IT24.se skrivit om det också.



Det känns häftigt att bevittna bloggpåverkansprocessen och se att genomslaget kan vara så stort. Det var åtskilliga bloggare som skrev om Jajja och ett par som var extra drivande (se länkarna nedan). Som jag nämnde ovan blev mitt inlägg mest ett konstaterande men rubriken bidrog med en lättanvänd sarkasm eller satirisk värdering om man så vill.

På webben kan kommunikationen slå helt fel om man underskattar användarna. Det finns det åtskilliga nyligen statuerade exempel på (t ex Metrobloggen och Unilever). Det är dock oklart i fallet Jajja vad effekten blir av den negativa uppmärksamheten som skapats. Oavsett vad en analysexpert skulle anse så menar jag att man måste skaffa större förståelse för hur våra sociala medier fungerar innan man som företag eller organisation försöker exploatera dem. Transparens och ärlighet tror jag bär längst. Jag tycker att det är häftigt att se statliga Svenska institutet ta ut svängarna med bloggar, Second Life och flickr.com och jag önskar driva en liknande linje själv. Men nu är det dags för semester.

På återseende.

Länkar:



Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: