...är enligt artikeln 31% dyrare än för tre år sedan. Svenska universitet och högskolor satsade totalt 170 miljoner kronor på reklam/marknadsföring/rekrytering år 2007 enligt DN:s undersökning. Jag tror att det egentligen handlar om mer pengar eftersom de centrala kommunikations- och informationsavdelningarna inte alltid (- eller kanske sällan) har dunderkoll på hur mycket institutionerna lägger på sin utbildningsspecifika marknadsföring.
Jag undrar var break-even är för hur mycket en student får kosta? Hur långt skall vi med skattebetalares medel konkurrera med varandra? Vi har ju trots allt samma huvudman. Jag har inget emot att stimulera det lokala eller regionala näringslivet genom att upphandla reklambyråtjänster men jag efterlyser en diskussion kring de här frågorna. Vilka är vi och vad håller vi på med? Är det effektivt eller pengar i sjön?
Självständiga lärosäten skulle kanske ge en helt annan spelplan där profilering och marknadsföring, och givetvis prestation/resultat, skulle spela stor roll för ett lärosätes utveckling och framtid.
Läs även andra bloggares åsikter om Marknadsföring, Lärosäten, Staten, Forskningspolitik
torsdag, januari 08, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Hej Erik! Jag har svarat på ditt inägg på http://inarkadiaego.blogspot.com/2008/12/en-frga-av-akademisk-betydelse.html
Mattias, ännu en intressant fråga. Utan att ha läst DN:s grej så vill jag bara lyfta fram min tanke om att utbildningspolitik mest handlar om arbetsmarknadspolitik ( håll yngre bort från jobbmarknaden) och sysselsättningsdito (skapa jobb i regioner där jobben är glesa).
Oavsett detta går det att sälja utbildning på smartare sätt än dom traditionella. Mattias Karlsson och numera distanskursen i Digital Bildbehandling är ett paradexempel. När Mattias började blogga om den (råkade bli marknadsföring)sålde han till tusen (inte för tusen, snarare än 10:a).
Jag bloggade själv om det i min SU-blogg. Men hela den bloggen har Stockholms universitet raderat. Så mycket för "den trejde uppgiften". Om både detta, och bortkastad skolreklam, återkommer jag till så fort jag hinner i mina egna kanaler.
Det låter både spännande och förvirrat. Men det är tydligt behövs ett rejält snack om det här. :)
Mattias Karlssons Digital bildbehandling har jag lite koll på. Jag funderar väl mer över hur informatörens yrkesroll ändrar sig och hur vi som myndigheter egentligen skall välja att agera. Idag gör vi inget medvetet val - vi pratar marknadsföring som om vi alltid hade gjort det. Sen är det skattebetalarproblematik, syftesproblematik och resultatproblematik.
Kanske blir det bättre om "självständiga lärosäten" blir av? Iaf ur ett marknadsföringsperspektiv.
Skicka en kommentar