Den här gången handlar det om tidningen Metros uppmärksammade intåg i bloggosfären med den s.k. "Metrobloggen" där man lockar folk att blogga och tjäna pengar per sidvisning. Metro klampar huvudlöst in i en, för tidningen, uppenbarligen helt okänd medial miljö.
Ett exempel på huvudlösheten ges i filmen nedan:
Fredrik Wass skriver på bisonblog.se:
"Vill man som företag på riktigt utnyttja sociala medier i sin verksamhet måste man också vara beredd på att löpa linan full ut."
En bra sammanfattning av anledningen till Metros klavertramp. Själv ser jag fördelar med det som inträffat - nu sitter vi med ett skolexempel på hur man inte ska göra. Vi har ett tydligt exempel på hur sociala medier fungerar och hur starkt gamla och nya medier kontrasterar när de kommer på kant med varandra. Förhoppningsvis bereder detta insikt om ändring för de som annars skulle gjort en Metro.
Andra bloggar om: Metro, Media, Sociala Medier, Bisonblog, Klavertramp, PR,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar