Ofta genomkorsas mitt huvud av följande, hos ALMI väl formulerade frågor:
Fundera igenom dessa frågor
• Vad är det som du ska sälja? Beskriv din produkt, tjänst etc.
• Vilka ska vara dina kunder? Vilka ska köpa dina produkter?
• Hur ska produkten eller tjänsten säljas?
• Vilket geografiskt område ska du sälja på?
• Varför ska kunderna handla av dig? Vad skiljer dig från konkurrenterna?
Läste i helgen en inspirerande artikel om Johan Staël von Holstein och hans privata inkubatorföretag IQube. Emellanåt så ser jag möjligheter och affärsidéer i allt och även om 80 % faller bort när brainstormingmomentet är över så är det ett härligt tillstånd. I andra perioder går veckorna fort som attan utan en reflektion kring F-skattesedeln och hur framtiden skall formas på egen hand. Det är då, mitt i en sådan löntagarperiod, som jag plötsligt genomborras av frågorna. Låsningen är omedelbar och allt känns skitnödigt. Det känns som att jag måste rapa upp en vattentät affärsidé, en långsiktig affärs- och marknadsplan, för gör jag det inte nu så blir det aldrig något.
Vändningen kommer i de kreativa samtalen med sambo, pappa, familj och vänner som går i liknande tankar. Då vänder det och framtiden ser ljus ut igen. Jag kan själv smida min lycka. Jag har en underbar familj, det är vår och jag bor i entreprenörernas mittenrike, Småland.
Ytterligare ett positivt tecken är att jag har börjat gå i sömnen igen.
Andra bloggar om: Arbetsliv, Personligt, Entreprenörskap, Johan Staël von Holstein
måndag, maj 14, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar